torsdag 27 mars 2008

Sollentuna Stylez


Mycket har hänt sedan den där bedrövliga "pu-pu-pu-pu"-låten med Top Notch. Svensk hiphop kom och gick och kom igen, förklädd till elektro. Svensk dancehall kokade ner till Chilly & Leafy och Guvernören blev några årsringar tjockare och fick grövre bark. Sedan kom dutty Sean in i bilden.

Är det någon som minns Dutty Sean? Ni vet han spinkiga streetdansaren från floorfiller? Hur som helst var det han som återintrucerade mig för Million Stylez. Det var långt innan jag ens visste att han var den ena i Top Notch som gjorde den där bedrövliga "pu-pu-pu-pu"-låten. Han ställde till med födelsedagskalas och hade över sina kompisar från KBC dit för att spela skivor och underhålla resten av sättningen i Floorfiller. Det var då jag hörde "Miss Fatty" första gången. Jag visste direkt att det skulle bli en stor hit och jag hittade den som gratis mp3-a på KBCs hemsida, varpå jag började sprida den som en galning.

Två år och åtskilliga hundra dubplates senare lyser Top Notch fortfarande med sin frånvaro och den bedrövliga "pu-pu-pu-pu"-låten är sedan länge glömd och begravd. Det är någonting helt annat som lyser nu. Million Stylez, Sollentunas och Sveriges alldeles egna dancehallstjärna. Vem kunde tro? Jag hade det lite på känn, men aldrig i livet att det skulle ta sig så här bra. Den här snubben är en kulturskatt, och vi på Boom Wah Dis tar hand om våra kulturskatter.

Därför vill vi passa på att hylla Million Stylez med en medley av hans låtar, lite som ett tvärsnitt av hans karriär så långt. Nu hoppas vi på åtskilliga hundra dubplates till och en lång karriär alla Svensk dancehalls Ulf Lundell!

Ladda ner Million Stylez medley genom att klicka här.


Tracklist, Million Stylez medley:

1. This is the style feat. Looga Man & Famous
2. Without You feat. Famous & Michael Knight
3. All Night
4. Keep it blazun
5. Beat Drop (Remix) feat. Mr Vegas
6. True Story
7. Give Thanks
8. Fade Away 2006 feat. Junior Byles
9. Giving U
10.Rainy Days
11. Miss Fatty
12.Street Bulletin
13.Call His Name
14.X Amount A Gyal
15.More Life
16.Oh Jah Jah

Inga kommentarer: